قانون جذب - ذهن ناخودآگاه

مطالب و مقالاتی از قانون جذب - روش های جذب از کائنات و ...

قانون جذب - ذهن ناخودآگاه

مطالب و مقالاتی از قانون جذب - روش های جذب از کائنات و ...

قانون جذب - ذهن ناخودآگاه

لطفاً ما را از نظرات خود بی بهره نکنید .

ده راه برای رفع آشفتگی ذهن و آزادسازی فضای ذهن شما

ده راه برای رفع آشفتگی ذهن و آزادسازی فضای ذهن شما


نویسنده : مرلیسا فابرگا                                          ترجمه : نادر گنجی

مرلیسا فابرگا وکیل و کارگشا می باشد . او لیسانس افتخاری مدیریت تجارت خود را همزمان با دکترای حقوق از دانشگاه جورج تن در واشینگتن دی سی گرفته است .

چیز خیلی بدتری از داشتن یک خانه یا محیط کار بهم ریخته وجود دارد و آن داشتن یک ذهن بهم ریخته است . یک ذهن آشفته بی قرار و نامتمرکز است . این ذهن تلاش می کند در هر لحظه در جهت های متفاوت حرکت کند و نتیجه آن دستیابی بسیار جزئی به خواسته ها است .  

یک راه خوب برای شروع یک تغییر تصمیم گیری برای پاکسازی فضای درون سر شماست . شما می توانید با پیروی کردن از 10 راه که در ادامه خواهد آمد ، شروع به رفع آشفتگی ذهن و آزادسازی فضای روحی خود کنید .

1 به محیط فیزیکی خود نظم دهید . بهم ریختگی فیزیکی باعث آشفتگی ذهنی می شود . بهم ریختگی ، قبل از هرچیز  با تحریک مفرط ذهن را بمباران می کند ، که باعث اضافه کاری نیروهای مغز می گردد . ثانیاً بی نظمی فیزیکی سیگنال هایی به مغز می فرستد که همیشه چیزی دیگری وجود دارد که لازم است انجام داده شود ، که باعث خستگی ذهنی می گردد . هنگامی که به فضای فیزیکی خود نظم بدهید متوجه خواهید شد که ذهن شما نیز آرام گرفته است .    


2 یادداشت برداری کنید . شما احتیاجی ندارید که هرچیزی را به مغز خود بسپارید . یک وسیله را انتخاب کنید که می تواند یک ابزار آنلاین باشد ، یک اپلیکیشن ، یا حتی یک ورقه کاغذ و از آن به عنوان یک وسیله ذخیره سازی برای همه اطلاعات خُرد که لازم است به خاطر داشته باشید استفاده کنید . این اطلاعات می تواند شامل قرارها ، شماره تلفن ها ، ایده های پروژه های بعدی و ... باشد .

3 یک دفتر داشته باشید . داشتن یک دفتر شبیه به نکته قبل است اما با عمق بیشتر . یک دفتر به شما اجازه می دهد به مشغولیات ذهنی که در هنگام تلاش برای انجام چیزهای مهم ، به طور پیوسته باعث از هم گسیختگی فرایند افکارشما می شوند دسترسی بیابید . برای مثال شما می توانید در این دفتر چیزهایی مشابه زیر را یادداشت کنید :  

  • چیزهایی که باعث نگرانی شما می شود .
  • طرح هایی برای دستیابی به یک هدف مهم
  • دلواپسی های درمورد یک ارتباط که انرژی شما را هدر می دهد و چیزهای دیگر

4 گذشته را رها کنید . ذهن آشفته اغلب به گذشته وابسته است . بیشتر مردم تعداد زیادی از قفسه های دراورهای ذهنی خود را به نگهداری اطلاعات قدیمی اختصاص می دهند . این دراورها با اشتباهاتی که مرتکب شده اند ، شانس هایی که از دست داده اند ، انسان هایی که به آنها صدمه زده اند ، گله های قدیمی و ... پر شده اند .


زمانی را صرف سر زدن به این دراورهای ذهنی کنید و خاطراتی از گذشته را که به درد بخور نیستند و تنها باعث آشفتگی زندگی فعلی شما می شوند دور بریزید .

5 انجام چند فعالیت هم زمان را کنار بگذارید . اگر اتاق شما بهم ریخته است و لازم است به آن نظم و ترتیبی بدهید ، از کجا شروع می کنید ؟ احتمالاً از یک قسمت مهم مثلاً میز آشپزخانه شروع می کیند و آن را از همه نوع بهم ریختگی تمیز می کنید .


مترادف روحی برای تمیزکردن میز آشپزخانه ، انتخاب مقدار زمان معین است که صرف یک کار مهم می کنید . در طول این زمان کل نظم ذهنی را صرف تمرکز روی کار در دست اقدام نمایید .

میزی را تجسم کنید که در کل زمان ها تمیز است ، غیر از وقتی که قصد دارید روی آن کاری انجام دهید . مطمئن شوید که میز بقیه اوقات و زمانی که به انجام این کار اختصاص می دهید تمیز باقی می ماند . اگر هرچیز دیگری سعی می کند روی این میز کاری انجام دهد ( و آن را بهم بریزد ) ، ذهنی آن را کنار بزنید . 


6 مقدار اطلاعات ورودی را محدود کنید . اطلاعات خیلی زیاد می تواند کارایی مغز را کند نماید . این مورد شامل اطلاعاتی می شود که شما در هر روز از خواندن روزنامه ها ، وبلاگ ها و مجله ها ، تماشای تلویزیون ، حضور در شبکه های اجتماعی ، وبگردی در گوشی هوشمند و ... بدست می آورید .

مقدار اطلاعاتی را که به زندگی شما وارد می شوند محدود کنید و به صورت زیر فضای خالی را در ذهن خود خلق کنید :


  • وقت محدودی را صرف شبکه های اجتماعی یا سیاحت در اینترنت کنید .
  • از عضویت هر وبلاگ یا کانال یا مجله اشتراکی که سهمی در افزایش کیفیت زندگی شما و یا بهتر شدن شما ندارند خارج شوید .
  • مطمئن شوید که نظریه هایی که شما به آنها اهمیت می دهید از سوی افراد قابل قبول با گواهی های معتبر بیان شده باشد .
  • تعیین کنید چه نوع اطلاعاتی برای شما مناسب است و هرچیز دیگری را نادیده بگیرید .

7 قاطع باشید . اگر صندوق ورودی ( ایمیل ) شما پر از اسناد باشد ولی شما از تصمیم گیری درباره این که با هر کدام از آنها چه کار کنید عاجز باشید ، چه اتفاقی می افتد ؟ به زودی صندوق ورودی شما مملو از نامه ها ، قبض ها ، درخواستهای مشتری های آینده و ... خواهد شد. راه پاکسازی صندوق ورودی تصمیم گیری در مورد کاری است که شما باید با هریک از اسناد انجام دهید . 

در مورد مغز هم به همین منوال است . اگر تصمیم گیری را به تعویق بیاندازید ، مغز شما به زودی سرشار از اموری خواهد بود که لازم است در مورد آنها تصمیم گیری کنید . راه حل قاطع بودن است .

برای تصمیم های ساده از یک الگو از قبیل الگوی پیشنهادی بنیامین فرانکلین « یک لیست موافق و مخالف تهیه کنید » استفاده کنید . زمانی که به تصمیم گیری های مهمتر و پیچیده تر احتیاج دارید از الگوهای کامل تری مانند شیوه  WRAP که در کتاب « قاطع باشید : چگونه در زندگی و کار انتخاب های بهتر داشته باشید » از برادران هیس استفاده کنید .  

8 تصمیم گیری های روزمره را به « سیستم کنترل خودکار » مغز بسپارید . کارهای معمولی و کوچک می تواند حجم زیادی از فضای مغز را اشغال کند . این کارها می تواند شامل مواردی مانند زیر باشد :  

  • تصمیم گیری درباره این که هر صبح برای صبحانه چه چیزی داشته باشید .
  • تصمیم گیری درباره این که هر روز چه لباسی بپوشید .
  • تصمیم گیری درباره این که برای نهار چه بخورید .  و ...

شما می توانید مقدار فضای مغز را که به وسیله این کارهای روزانه اشغال شده است با واگذار کردن آنها به سیستم خودکار کاهش دهید . به عنوان مثال ، یک برنامه کمدی پسند عموم به نام « تئوری بیگ بنگ » وجود دارد که 4 شخصیت اصلی آن دانشمندانی با هوش بالا هستند . یکی از آنها ، شلدون کوپر ، برنامه روزانه را دوست دارد و برای هرچیزی برنامه ای دارد .

برای مثال :  

  • او برای هر روز از هفته یک جفت زیرپوش و تی شرت مخصوص دارد که می پوشد .  
  • غذایی که شلدون برای هر صبحانه و هر نهار می خورد از یک حالت روتین تبعیت می کند ( برای مثال ، هر سه شنبه شب با دوستانش در کارخانه چیزکیک غذا می خورد ) .
  • شلدون برای فعالیت های دیگر هم برنامه روزانه دارد ، مثلاً هر شنبه شب ساعت 15 : 8 لباس ها را می شورد .  

البته شلدون کمی مبالغه می کند ، اما به شما تصویری از آن می دهد . شما می توانید این کارهای جزئی و روزمره را با تنظیم اتوماتیک آنها از مغز خود خارج نمایید .

9 اولیت بندی کنید . یک لیست بلند بالا از کارهایی که باید انجام دهید نظم بیشتری در مغز شما ایجاد نمی کند . قبول کنید که شما نمی توانید همه آنها را انجام دهید . روی چیزهایی تمرکز کنید که بیشترین اهمیت را برای شما دارند . لیست کوتاهی از اولویت های خود تهیه کنید و مطمئن شوید که قسمت عمده ای از فضای مغز شما به موارد این لیست اختصاص یافته است .

10 مدیتیشن را یاد بگیرید . در اصل مدیتیشن یادگیری تمرکز ذهن به طور کامل روی لحظه حال است . وقتی شما یاد بگیرید چگونه تمام توجه خود را به یک چیز ، مثلاً تنفس خود ، معطوف کنید افکار دیگر ناپدید می شوند . این تقریبا معادل کردن ذهن به یک کارواش و شستن و دور ریختن افکار بی استفاده و غیر لازم است . 

نتیجه گیری

آشفتگی ذهنی باعث تراکم و احتقان در دنیای درونی ما می شود . این امر راه قادر بودن به تفکر به وضوح و تمرکز روی موضاعات واقعی را مسدود می کند . با نظم دادن به ذهنتان زندگی شما بهترین می شود . شما می توانید با تبعیت از 10 روش توضیح داده شده در بالا شروع به رفع آشفتگی ذهن خود نمایید .  

 

  • نادر گنجی

نظرات  (۲)

واقعا عالی و کارکشا بود. ممنون از نویسنده
آیادارویی برای ذهن آشفته وجوددارد
پاسخ:
سلام . اگر داروی پزشکی منظورتون هست ، که حتما وجود داره ولی قطعا چون داروهای مربوط به روان هستن حتما عوارضی به همراه دارن که ارزش استفاده ندارن مگر این که طرف واقعا مریض باشه و به اونها احتیاج داشته باشه . بهترین داروها برای کار کردن روی ذهن دست خودمونه ، اهمیت ندادن به اتفاقات و شرایطی که پیش میاد که بیشتر اونها ارزش این رو ندارن که فکر و ذهن رو مشغولشون کنیم . به جای این کار به خواسته هامون بچسبیم ، بقیه چیزها رو موقعیت هایی بدونیم که گذرا پیش اومدن ، اصلا برامون اهمیت ندارن و خیلی زود هم از زندگی ما بیرون می رن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی