ده راه برای رفع آشفتگی ذهن و آزادسازی فضای ذهن شما
- شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ق.ظ
- ۴ نظر
ده راه برای رفع آشفتگی ذهن و آزادسازی فضای ذهن شما
نویسنده : مرلیسا فابرگا ترجمه : نادر گنجی
مرلیسا فابرگا وکیل و کارگشا می باشد . او لیسانس افتخاری مدیریت تجارت خود را همزمان با دکترای حقوق از دانشگاه جورج تن در واشینگتن دی سی گرفته است .
چیز خیلی بدتری از داشتن یک خانه یا محیط کار بهم ریخته وجود دارد و آن داشتن یک ذهن بهم ریخته است . یک ذهن آشفته بی قرار و نامتمرکز است . این ذهن تلاش می کند در هر لحظه در جهت های متفاوت حرکت کند و نتیجه آن دستیابی بسیار جزئی به خواسته ها است .
یک راه خوب برای شروع یک تغییر تصمیم گیری برای پاکسازی فضای درون سر شماست . شما می توانید با پیروی کردن از 10 راه که در ادامه خواهد آمد ، شروع به رفع آشفتگی ذهن و آزادسازی فضای روحی خود کنید .
1 – به محیط فیزیکی خود نظم دهید .
بهم ریختگی فیزیکی باعث آشفتگی ذهنی می شود . بهم ریختگی ، قبل از هرچیز با تحریک مفرط ذهن را بمباران می کند ، که باعث
اضافه کاری نیروهای مغز می گردد . ثانیاً بی نظمی فیزیکی سیگنال هایی به مغز می
فرستد که همیشه چیزی دیگری وجود دارد که لازم است انجام داده شود ، که باعث خستگی
ذهنی می گردد . هنگامی که به فضای فیزیکی خود نظم بدهید متوجه خواهید شد که ذهن
شما نیز آرام گرفته است .
2 – یادداشت برداری کنید . شما احتیاجی ندارید که هرچیزی را به مغز خود بسپارید . یک وسیله را انتخاب کنید که می تواند یک ابزار آنلاین باشد ، یک اپلیکیشن ، یا حتی یک ورقه کاغذ و از آن به عنوان یک وسیله ذخیره سازی برای همه اطلاعات خُرد که لازم است به خاطر داشته باشید استفاده کنید . این اطلاعات می تواند شامل قرارها ، شماره تلفن ها ، ایده های پروژه های بعدی و ... باشد .
3 – یک دفتر داشته باشید . داشتن یک دفتر شبیه به نکته قبل است اما با عمق بیشتر . یک دفتر به شما اجازه می دهد به مشغولیات ذهنی که در هنگام تلاش برای انجام چیزهای مهم ، به طور پیوسته باعث از هم گسیختگی فرایند افکارشما می شوند دسترسی بیابید . برای مثال شما می توانید در این دفتر چیزهایی مشابه زیر را یادداشت کنید :
- چیزهایی که باعث نگرانی شما می شود .
- طرح هایی برای دستیابی به یک هدف مهم
- دلواپسی های درمورد یک ارتباط که انرژی شما را هدر می دهد و چیزهای دیگر
4 – گذشته را رها کنید .
ذهن آشفته اغلب به گذشته وابسته است . بیشتر مردم تعداد زیادی از قفسه های
دراورهای ذهنی خود را به نگهداری اطلاعات قدیمی اختصاص می دهند . این دراورها با
اشتباهاتی که مرتکب شده اند ، شانس هایی که از دست داده اند ، انسان هایی که به
آنها صدمه زده اند ، گله های قدیمی و ... پر شده اند .
زمانی را صرف سر زدن به این دراورهای ذهنی کنید و خاطراتی از گذشته را که به درد بخور نیستند و تنها باعث آشفتگی زندگی فعلی شما می شوند دور بریزید .
5 – انجام چند فعالیت هم زمان را کنار بگذارید . اگر اتاق شما بهم ریخته است و لازم است به آن نظم و ترتیبی
بدهید ، از کجا شروع می کنید ؟ احتمالاً از یک قسمت مهم مثلاً میز آشپزخانه شروع
می کیند و آن را از همه نوع بهم ریختگی تمیز می کنید .
مترادف روحی برای تمیزکردن میز آشپزخانه ، انتخاب مقدار زمان معین است که صرف یک کار مهم می کنید . در طول این زمان کل نظم ذهنی را صرف تمرکز روی کار در دست اقدام نمایید .
میزی را تجسم کنید که در کل زمان ها تمیز است ، غیر از وقتی که
قصد دارید روی آن کاری انجام دهید . مطمئن شوید که میز بقیه اوقات و زمانی که به
انجام این کار اختصاص می دهید تمیز باقی می ماند . اگر هرچیز دیگری سعی می کند روی
این میز کاری انجام دهد ( و آن را بهم بریزد ) ، ذهنی آن را کنار بزنید .
6 – مقدار اطلاعات ورودی را محدود کنید . اطلاعات خیلی زیاد می تواند کارایی مغز را کند نماید . این مورد شامل اطلاعاتی می شود که شما در هر روز از خواندن روزنامه ها ، وبلاگ ها و مجله ها ، تماشای تلویزیون ، حضور در شبکه های اجتماعی ، وبگردی در گوشی هوشمند و ... بدست می آورید .
مقدار اطلاعاتی را که به زندگی شما وارد می شوند محدود کنید و
به صورت زیر فضای خالی را در ذهن خود خلق کنید :
- وقت محدودی را صرف شبکه های اجتماعی یا سیاحت در اینترنت کنید .
- از عضویت هر وبلاگ یا کانال یا مجله اشتراکی که سهمی در افزایش کیفیت زندگی شما و یا بهتر شدن شما ندارند خارج شوید .
- مطمئن شوید که نظریه هایی که شما به آنها اهمیت می دهید از سوی افراد قابل قبول با گواهی های معتبر بیان شده باشد .
- تعیین کنید چه نوع اطلاعاتی برای شما مناسب است و هرچیز دیگری را نادیده بگیرید .
7 – قاطع باشید . اگر صندوق ورودی ( ایمیل ) شما پر از اسناد باشد ولی شما از تصمیم گیری درباره این که با هر کدام از آنها چه کار کنید عاجز باشید ، چه اتفاقی می افتد ؟ به زودی صندوق ورودی شما مملو از نامه ها ، قبض ها ، درخواستهای مشتری های آینده و ... خواهد شد. راه پاکسازی صندوق ورودی تصمیم گیری در مورد کاری است که شما باید با هریک از اسناد انجام دهید .
در مورد مغز هم به همین منوال است . اگر تصمیم گیری را به تعویق بیاندازید ، مغز شما به زودی سرشار از اموری خواهد بود که لازم است در مورد آنها تصمیم گیری کنید . راه حل قاطع بودن است .
برای تصمیم های ساده از یک الگو از قبیل الگوی پیشنهادی بنیامین فرانکلین « یک لیست موافق و مخالف تهیه کنید » استفاده کنید . زمانی که به تصمیم گیری های مهمتر و پیچیده تر احتیاج دارید از الگوهای کامل تری مانند شیوه WRAP که در کتاب « قاطع باشید : چگونه در زندگی و کار انتخاب های بهتر داشته باشید » از برادران هیس استفاده کنید .
8 – تصمیم گیری های روزمره را به « سیستم کنترل خودکار » مغز بسپارید . کارهای معمولی و کوچک می تواند حجم زیادی از فضای مغز را اشغال کند . این کارها می تواند شامل مواردی مانند زیر باشد :
- تصمیم گیری درباره این که هر صبح برای صبحانه چه چیزی داشته باشید .
- تصمیم گیری درباره این که هر روز چه لباسی بپوشید .
- تصمیم گیری درباره این که برای نهار چه بخورید . و ...
شما می توانید مقدار فضای مغز را که به وسیله این کارهای روزانه اشغال شده است با واگذار کردن آنها به سیستم خودکار کاهش دهید . به عنوان مثال ، یک برنامه کمدی پسند عموم به نام « تئوری بیگ بنگ » وجود دارد که 4 شخصیت اصلی آن دانشمندانی با هوش بالا هستند . یکی از آنها ، شلدون کوپر ، برنامه روزانه را دوست دارد و برای هرچیزی برنامه ای دارد .
برای مثال :
- او برای هر روز از هفته یک جفت زیرپوش و تی شرت مخصوص دارد که می پوشد .
- غذایی که شلدون برای هر صبحانه و هر نهار می خورد از یک حالت روتین تبعیت می کند ( برای مثال ، هر سه شنبه شب با دوستانش در کارخانه چیزکیک غذا می خورد ) .
- شلدون برای فعالیت های دیگر هم برنامه روزانه دارد ، مثلاً هر شنبه شب ساعت 15 : 8 لباس ها را می شورد .
البته شلدون کمی مبالغه می کند ، اما به شما تصویری از آن می دهد . شما می توانید این کارهای جزئی و روزمره را با تنظیم اتوماتیک آنها از مغز خود خارج نمایید .
9 – اولیت بندی کنید . یک لیست بلند بالا از کارهایی که باید انجام دهید نظم بیشتری در مغز شما ایجاد نمی کند . قبول کنید که شما نمی توانید همه آنها را انجام دهید . روی چیزهایی تمرکز کنید که بیشترین اهمیت را برای شما دارند . لیست کوتاهی از اولویت های خود تهیه کنید و مطمئن شوید که قسمت عمده ای از فضای مغز شما به موارد این لیست اختصاص یافته است .
10 – مدیتیشن را یاد بگیرید . در اصل مدیتیشن یادگیری تمرکز ذهن به
طور کامل روی لحظه حال است . وقتی شما یاد بگیرید چگونه تمام توجه خود را به یک
چیز ، مثلاً تنفس خود ، معطوف کنید افکار دیگر ناپدید می شوند . این تقریبا معادل
کردن ذهن به یک کارواش و شستن و دور ریختن افکار بی استفاده و غیر لازم است .
نتیجه گیری
آشفتگی ذهنی باعث تراکم و احتقان در دنیای درونی ما می شود . این امر راه قادر بودن به تفکر به وضوح و تمرکز روی موضاعات واقعی را مسدود می کند . با نظم دادن به ذهنتان زندگی شما بهترین می شود . شما می توانید با تبعیت از 10 روش توضیح داده شده در بالا شروع به رفع آشفتگی ذهن خود نمایید .
- ۹۴/۰۹/۲۱