قانون جذب - ذهن ناخودآگاه

مطالب و مقالاتی از قانون جذب - روش های جذب از کائنات و ...

قانون جذب - ذهن ناخودآگاه

مطالب و مقالاتی از قانون جذب - روش های جذب از کائنات و ...

قانون جذب - ذهن ناخودآگاه

لطفاً ما را از نظرات خود بی بهره نکنید .

عبارات تأکیدی چه هستند و چه کاربردی دارند ؟


عبارات تأکیدی چه هستند و چه کاربردی دارند ؟

                نویسنده : نادر گنجی

آیا آنقدر که به غذای جسم اهمیت می دهید به غذای ذهن و روح خود هم توجه دارید ؟ غذاهای سالم ذهن ؛ مثبت دیدن ، مثبت اندیشیدن ، شاد بودن ، ... است و غذاهای ناسالم برای ذهن ؛ افکار منفی ، بدبینی ، بد دهنی ، عصبانیت ، افسردگی ، ... می باشد .

افکار مثبت داشتن یکی از کارهایی است که باعث ارتقاء کارآیی ذهن به شکل دلخواه می شود و برای استاد شدن در مثبت فکر کردن ، علاوه بر جلوگیری آگاهانه از رسیدن افکار منفی به ذهن باید همیشه و به تکرار افکار مثبت را به ذهن ناخودآگاه مخابره نمود .

در مباحث قبل عنوان کردیم که ذهن ناخودآگاه ودیعه ای الهی است که از جانب خدا به انسان ، برترین مخلوق او ، عطا شده است و به همین دلیل که ناخودآگاه ریشه در قدرت لایتناهی خداوند دارد ، قادر به انجام هر کار و روی دادن هر امری می باشد . در این میان ناخودآگاه موجودی سرکش است و تنها دستورهایی را که از ذهن آگاه به او می رسد می پذیرد و اجرا می کند که به دفعات و تکرار آنها را دریافت کرده باشد و شکی در درست بودن آنها نداشته باشد و به دستورهای آنی و بی اثر توجه ای نمی کند . این دستورات ساختار منسجمی را در ناخودآگاه ایجاد می کند که باعث می شوند ناخودآگاه طوری برنامه ریزی شود که همیشه بر اساس آن برنامه ریزی عمل کند . ناخودآگاه به گفته خودمان این برنامه ریزی را وحی مُنزل می پندارد و همه اتفاقات و رخدادهای زندگی ما را طبق آن رقم می زند .

برای تغییر برنامه ریزی ذهن به مواردی چند اشاره کردیم که یکی از آنها استفاده از عبارت های تأکیدی بود که در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت .   

عبارات تأکیدی جملاتی هستند که برای نفوذ در ناخودآگاه و تأثیرگذاری آگاهانه در آن ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند . این جملات دارای ساختاری هستند که جهت و سمت و سوی آنها در خلاف جهت باورها و عادت های دیداری ، شنیداری ، گفتاری ، افکاری و رفتاری می باشد که سال ها در ناخودآگاه جا خوش کرده اند .

این جملات همانطور که از نام آنها - جملات تأکیدی - مشخص است ، جمله هایی هستند که باید به صورت مؤکد به ناخودآگاه اعلام شوند تا ناخودآگاه زودتر و راحت تر آنها را بپذیرد ، که این پذیرش به این راحتی ها هم نیست ، چرا که این جمله ها باورها و عادت هایی را هدف قرار می دهند که سالیان سال برای ما و ناخودآگاه « قطعاً درست » بوده اند و هیچ شکی در ناکارآمدی آنها وجود نداشته است .

به عنوان مثال کسی که با پرخوری باعث چاقی خود شده است و اکنون از چاقی خود ناراحت است و می خواهد وزن خود را کم کند باید از عبارت ها و جملاتی استفاده کند که بر عادت پرخوری غلبه کنند و تناسب اندام را به دنبال داشته باشند . در این شرایط این شخص می تواند از این جمله تأکیدی استفاده کند : « من همیشه به اندازه لازم غذا می خورم و بدن زیبا و خوش فرمی دارم . » . به نظر شما ناخودآگاه فوراً و به راحتی این جمله را می پذیرد ؟

*  اصل مهم در استفاده از عبارت های تأکیدی « تکرار » است .

گفتیم که دیده ها و شنیده هایی در برنامه ریزی شدن ناخودآگاه بیشترین نقش و تأثیر را داشته اند که پر تکرار و یا پر احساس بوده اند . به عنوان مثالی نامتعارف ، اگر شخصی در کودکی خود با صحنه ای مواجه شده است که ترس زیادی از سگ یا گربه در او به وجود آورده است ، این ترس در ناخودآگاه او تحکیم یافته است و هر جایی با دیدن این حیوان ، ترس نهفته فوراً بروز می کند .

در روانشناسی و روانپزشکی در مورد چنین ترس هایی از روش های متفاوتی استفاده می شود که « هیپنوتیزم » یکی از مؤثرترین روش هاست ،که در این کار با بردن شخص به حالت آلفا و حتی تتای ذهنی ، ذهن آگاه شخص را کنار گذاشته و مستقیماً به سراغ ناخودآگاه او می روند ، مسئله را ریشه یابی می کنند و در چند جلسه تلقین هایی را به ناخودآگاه ارسال می کنند که ترس را در ناخودآگاه حذف و از کار بیاندازند .

عبارات تأکیدی نقش به سزایی در کم اثر کردن و در نهایت خنثی کردن اثر یک باور دارند . به این منظور باید تا می توان عبارتهای تأکیدی را تکرار نمود . هر چه تکرار بیشتر باشد ، تأثیرگذاری آنها زودتر روی می دهد .

اما نکته مهمی که در تکرار عبارت ها وجود دارد این است که باید تا آنجا که امکان دارد احساس خوب را در آنها دخیل نمود و از تکرار و شنیدن آنها لذت برد . و باز هم مطلب مهمی که در این بین وجود دارد این است که اگر نمی توانید از عبارت ها و جملات تأکیدی خود به احساس لذت و خوشی برسید و شاید ممکن باشد شنیدن آنها در شما احساس ناخوشایند ایجاد کند ، راهکار برای شروع استفاده از عبارت های تأکیدی « منفعل بودن » است . یعنی فقط گوینده یا شنونده عبارت ها باشید ، آنها را نقد نکنید ، خرده نگیرید و مسخره نکنید ، هر چند که ذهن آگاه همیشه در حال جبهه گیری است چون آنها را خلاف واقعیت می بیند . به مرور حس منفی کاهش یافته و جای خود را به احساس های بهتری می دهد .

مثلاً اگر اوضاع مالی خوبی ندارید و از جمله تأکیدی « من پولدار و ثروتمند هستم . » استفاده می کنید ، حتماً ذهن آگاه با این جمله مخالفت می کند و خواهد گفت « کدام پول ، دلت خوش است ، ... » . شما به تکرار خود ادامه دهید ، آنقدر این کار را بکنید که ذهن آگاه از مخالفت دست بردارد و کم کم و به آرامی راه نفوذ به ناخودآگاه باز و هموار شود .

* جملات تأکیدی چه ویژگی هایی باید داشته باشند ؟

برای این که جملات و عبارت های تأکیدی کارآیی و تأثیرگذاری لازم را داشته باشند ، در ساخت این جملات نکاتی را باید مد نظر داشت که در ادامه به چند مورد آنها اشاره خواهیم نمود :

1 جملات به زبان مادری ، با بیانی ساده و خودمانی بیان شوند .

ما در طول هر شبانه روز از لحظه ای که از خواب بیدار می شویم تا لحظه ای که دوباره به خواب می رویم ، خواسته یا ناخواسته در حال صحبت کردن با خودمان ( ذهن ناخودآگاه ) می باشیم و این کار هر روز ما بوده و هست . پس اکنون هم که می خواهید با عبارت های تأکیدی ناخودآگاه را مخاطب قرار دهید باید از همان زبان و بیان استفاده کنید . کسی که زبان مادری او ترکی ، کردی ، عربی ، لری و ... می باشد ، هیچ موقع با خودش به زبان دیگری صحبت نمی کند ، ذهن آگاه و ناخودآگاه او این زبان را راحت تر می پذیرد ، هر چند که زبان ناخودآگاه احساس می باشد .

باید تا آنجا که ممکن است جملات را ساده ، واضح و با زبان خودمانی بیان کنید  و از به کار بردن کلماتی که هیچ استفاده ای در زبان محاوره شما ندارند خودداری کنید .

2 جملات باید به صورت مثبت بیان شوند .

در ساخت جملات تأکیدی به هیچ وجه نباید از کلمات و افعال منفی استفاده نمود . جمله « من از صحبت کردن در جمع خجالت نمی کشم . » جمله نادرستی است چون کلمه خجالت کشیدن به ناخودآگاه ارسال می شود و به جای آن باید از جمله ای مانند « من در هر جمعی به راحتی صحبت می کنم . » استفاده کرد .

همچنین نباید از کلماتی که به ظاهر منفی نیستند اما بار معنایی منفی دارند استفاده کرد . جمله « همه مشکلات من به آسانی حل می شوند . » از این نوع جملات است که با این که از فعل منفی استفاده نشده است اما کلمه « مشکلات » حس منفی را به ناخودآگاه منتقل می کند .

3 جملات تا حد امکان کوتاه باشند .

هر چه جملات کوتاه تر باشند ، بیان آنها راحت تر انجام می شود و پیام درست تری به ناخودآگاه ارسال می شود . اما این جملات حتماً باید منظور اصلی را بیان کنند ، یعنی اگر کوتاه نمودن جمله در انتقال درست مفهوم و احساس موجود در آن خدشه ایجاد می کند ، نباید مفهوم و منظور را فدای کوتاه بودن جمله کرد .

شاید برای شما درک این مطالب و به کار بردن آنها ، در این لحظه گُنگ باشد اما همین که شروع به نوشتن و ساخت جملات خود کنید ، با در نظر گرفتن این نکات به منظور اصلی آنها پی خواهید برد .

4 جملات به صورت تأکیدی و قاطعانه بیان شوند .

اگر به سخنرانی افراد مشهور گوش کرده باشید ، قطعاً متوجه این موضوع شده اید که دلیل اثرگذاری جملات سخنران این است که خود او به جملات خود ایمان دارد و آنها را با ابهت و قاطعیت کامل بیان می کند و با این حربه مخاطبین را مسخ کلام خود می کند .

اما اگر شنونده صحبت های کسی باشید که خودش به درستی حرفهایش باور چندانی ندارد و آنها را به صورتی معمولی یا با تأکید ناچیزی بیان می کند ، هیچ رغبتی به شنیدن آن حرفها نخواهید داشت چه برسد به آن که از آنها استفاده ای ببرید .

بر این اساس باید تا می توانید جملات را قاطع و محکم بیان کنید ، شل و وارفته نباشید ، طوطی وار سخن نگویید و احساس را چاشنی سخنان خود کنید . خودتان را همان سخنران فرض کنید که می خواهید جملات از عمق وجودتان برخیزد و بر قطب مخاطبتان ( ذهن ناخودآگاه ) اثر بگذارد .

برای عبارت های تأکیدی ویژگی های دیگری را هم می توان بیان نمود که در اینجا برای پرهیز از اطاله کلام از آنها صرفنظر می کنیم .

سوالی که در اینجا ممکن است ذهن خواننده را درگیر کند ، این است که با این همه مشکلات و گرفتاری های روزمره کی فرصتی باقی می ماند که بخواهیم صرف تکرار عبارت های تأکیدی کنیم . در مطلب بعد به راهکارهایی در این مورد خواهیم پرداخت .   


  • نادر گنجی

نظرات  (۱)

  • بهروز مساحی
  • سلام وقت بخیر-آقای گنچی واقعا" گنجی سنخنانت به دل آدم میشینه عالی وبی نظیر بود تشکر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی